Myra Fotografie


Veel gestelde vragen


Ik wil de sessie annuleren / ik ben de afspraak vergeten

Wij fotograferen een beperkt aantal sessies per week. Als een sessie wegvalt door ziekte, voelen wij dat in onze portemonee. We hebben dus graag dat je ons meteen op de hoogte brengt als je ziek valt de dag voor of enkele dagen voor een sessie. Dan hebben wij nog de kans om het vrije plekje op te vullen. Als we pas de dag zelf op de hoogte gebracht worden, of als je onze afspraak vergeet, rekenen we een annulatiekost aan van 50€. Als er geen ziekte in het spel is, hebben wij graag ten laatste twee weken voor de sessie hiervan bericht.

Hoe kan ik een sessie of een huwelijksreportage boeken?

Fotosessies kan je boeken via mail. Je bezorgt me hierbij jullie namen, leeftijden, woonplaats en telefoonnummer. Huwelijksreportages kan je pas boeken nadat we hebben kennis gemaakt. Hiervoor maak je via mail een afspraak. Je kan een huwelijksreportage pas boeken nadat we hebben kennis gemaakt, voor fotosessies is dat niet nodig.

Hoe ver vooraf kan ik best boeken?

Onze agenda voor fotosessies zit vaak maanden voordien vol, dus voor sessies met een deadline als communiesessies of zwangerschapssessies, ben je er best zo snel mogelijk bij. Huwelijken boeken we vanaf een jaar voordien, hoe sneller je boekt, hoe groter de kans dat we nog vrij zijn op je grote dag.

Wat is de levertermijn?

Voor huwelijksreportages is de levertermijn afhankelijk van de drukte van het moment, gemiddeld is dat drie tot vier weken. De foto's uit eenlocatiesessie zijn gemiddeld na twee tot drie weken klaar.  Als jullie de foto's voor een bepaalde gelegenheid nodig hebben, laat dit dan weten bij boeking. Als wij hiervan pas op de hoogte zijn de dag van de sessie zelf kunnen wij geen spoedbehandeling meer garanderen.

Fotoproducten, huwelijksalbums, kaartjes en fotoboeken hebben elk hun eigen levertermijn. Vraag dit zeker na voor je bestelt, zodat we kunnen bevestigen of je eventuele deadlines gehaald kunnen worden. Bij de meeste artikelen staat de deadline vermeld in de shop.

Waarom krijgen wij onze foto's niet meteen na de sessie?

Voor fotografen is het fotograferen zelf maar een deel van het werk. Na de sessie (en nadat de fotosessie betaald is) gaan we met jullie foto's aan de slag. We selecteren de mooiste beelden, en gaan ze één voor één bewerken zodat elk beeld voldoet aan onze perfectionistische normen. Omdat dit een artistiek proces is waarbij haast zelden het beste resultaat geeft, en omdat het aantal geselecteerde foto's kan variëren, duurt dit soms wat langer.

Kunnen wij de niet geselecteerde beelden krijgen? Kunnen wij de onbewerkte versies krijgen? Krijgen wij RAW bestanden?

De raw bestanden bestaan enkel uit ruwe informatie, en zijn dus nog maar de helft van het resultaat. Een raw bestand is als de verf van een schilder nog voor er iets op doek staat. Als fotograaf gebruiken wij deze losse informatie om een foto mee te gaan opbouwen binnen onze stijl en voorkeuren. De foto's in raw formaat zijn onbruikbaar voor leken, omdat ze nog moeten bewerkt worden. Zonder bewerking hebben de foto's weinig contrast, fletse kleuren en veel ruis. Als we die foto's dus zouden meegeven aan klanten, lopen we het risico dat enerzijds de foto's onbewerkt de wereld in gestuurd worden, en anderzijds dat ze bewerkt worden op een manier die niet past bij onze stijl. Aangezien we als fotograaf steeds het auteursrecht behouden over ons werk, zou dit bovendien een inbreuk op onze rechten zijn. Ook de ongeselecteerde foto's representeren ons werk op een manier die wij als fotograaf niet passend vinden, daarom geven wij z

Dat gezegd zijnde, als jullie vrezen dat de foto's ooit verloren zullen gaan, of dat de bewerking van jullie foto's na x aantal jaren 'uit de mode' zullen geraken, kan ik die zorgen alvast wegnemen. Als professionele fotograaf bewaren wij archieven in tweevoud/drievoud met al jullie raw bestanden. Jullie kunnen dus altijd bij mij terecht!

Kan ik mijn foto's zelf afdrukken?

Als je de digitale bestanden bestelt (bij een huwelijk zijn deze inbegrepen) krijg je de foto's in hoge resolutie. Dat wil zeggen dat ze groot genoeg zijn om af te drukken of te laten afdrukken. Hou er rekening mee dat veel goedkopere labo's de foto's zelf nog bewerken, hetgeen niet alleen als gevolg heeft dat de kwaliteit merkbaar verschilt, maar waardoor ook het typische karakter van de foto's waar wij zoveel tijd in steken, verloren gaat. Wij verkopen om die reden zelf hoge kwaliteits fotoprints aan sterk concurrerende prijzen.

Kan ik later ook nog bestellingen plaatsen?

Dat kan zeker, jullie foto's blijven bewaard in onze archieven. Als je online gallerij niet meer online staat, geef je maar een seintje, dan activeren we die opnieuw.

Hebben jullie ook cadeaubons?

Neen, wij maken enkel cadeaubons voor onze Studio Kakelbont sessies, niet voor volwassenen dus.

Ik heb een sessie op een buitenlocatie geboekt en het regent, wat nu?

Bij zwaar regenweer stellen we de sessie uit, zorg dat ik zeker jullie telefoonnummer heb om hierover afspraken te kunnen maken. Omdat het weer in ons landje erg onvoorspelbaar kan zijn, wacht ik graag tot enkele uren voor de sessie. Zolang het droog blijft, kan de sessie doorgaan, de zon hoeft niet te schijnen.

Wat trekken we aan voor een sessie?

Voor sessies op locatie draag je waar je je lekker in voelt, maar probeer toch wat de outfits op elkaar af te stemmen. Veel drukke prints samen is geen goed idee, veel donkere kleuren ook niet. Inspiratie kan je vinden op onze Pinterest-pagina en onderaan deze pagina.

Kan ik zonder afspraak langskomen in de studio?

We werken enkel op afspraak, we zijn slechts enkele uren per week aanwezig in de studio.

Kunnen we met onze groep vriendinnen of met onze hele familie een sessie boeken?

Dit kan helaas niet, wij beperken ons tot gezinnetjes en koppels. Maar geef ons gerust een seintje, wij kunnen genoeg collega's aanraden die jullie hier wel mee kunnen helpen.